Hitta rytmen

Hur ska man göra för att leva livet på ”rätt” sätt? Vad är att leva på rätt sätt?

Ja, det är ju stora och ständiga frågor, som jag själv – och säkerligen många med mig (eller…?) – ständigt brottas med och reflekterar över. Med målsättningen att en vacker dag få njuta av ett liv precis så som man vill ha det, söker vi…och söker vi…och söker vi… Ibland känns det livet nära, ibland lite längre bort. Det är då vi upplever ”oflyt” och en känsla av att ha kommit ur rytm. Tror jag.

En aspekt av "den totala lyckan” och "den perfekta harmonin” tror jag nämligen är just rytm. Rytm kopplat till stress. Tidigare var jag övertygad om att stillhet var detsamma som lugn och harmoni – och därmed lycka. Att det bara är när vi pillar oss i naveln och tidlöst tittar ut mot horisonten som vi kan uppnå detta tillstånd. Men nu har jag kommit fram till att det är att leva i enlighet med sin egen rytm som är det eftersträvansvärda.

Just nu till exempel är jag så full av energi att jag skulle bli stressad av att bara vara stilla! Jag vill skriva hela tiden! Jag vill träna varje dag! Jag vill umgås och vara social! Jag vill läsa flera böcker samtidigt! Det gör mig harmonisk just nu!

Så den andra viktiga aspekten av ”den totala lyckan” och ”den perfekta harmonin” blir följdaktligen frihetsaspekten. Alltså friheten att kunna följa sin egen rytm! Först då finns ju förutsättningarna och först då har vi möjligheten att göra det som otvivelaktigt är bland det viktigaste – nämligen att ta rodret över våra egna liv!

Sedan finns det förstås andra viktiga förutsättningar som också är nödvändiga för att kunna få det perfekta livet, såsom god hälsa och ”anständig” ekonomi. Men det återkommer jag till en annan gång…

Med detta ”hurtfriska” inlägg vill jag dock absolut inte stressa er läsare, som kanske befinner er i en helt annan ”rytmfas” än vad jag gör just nu. Nej, för nästa gång jag skriver så kanske jag bara vill ligga i sängen hela dagen - och hoppas då kunna göra det!

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller verkligen med dig. Tror att det är många kvinnor som tänker lika. Bra inlägg!

2010-03-07 @ 18:00:14
Postat av: Tonårsmorsa / Fatou

Det där var intressant. Jag håller med dig om att det nog handlar om livsrytm. Ibland är det inte de saker som annars gör att man känner lycka.



Jag hade den där diskussionen med min mamma nu i helgen. Hon hade läst någon vetenskaplig studie om att verklig lycka, den där euforiska, kan man bara känna i max tre veckor. När man är riktigt ung och nyförälskad kan den sträcka ut sig till sex veckor. Däremot kan man känna sig nöjd och tillfredsställd med livet i allmänhet och vara nöjd med det. Jag tror det ligger en hel del i det också.



Intressanta tankegångar i alla fall! :-)

2010-03-08 @ 17:13:42
URL: http://tonarsmorsa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0