48 saker på bra-listan!

Den senaste veckan har jag gjort 48 bra saker! Eller vad sägs om att ha tvättat fönstren, testat ett par nya recept, stöttat barnen med körningar och läxhjälp, tränat, gjort ett och annat jobb, dansat…

Nu tycker jag egentligen inte om listor av det här slaget – eller om att ”skryta” – men samtidigt så tror jag att det faktiskt kan vara nödvändigt ibland. Som en påminnelse om hur fantastisk man är! För det är inte särskilt ofta man (jag…) uppmärksammar detta (och det är väl därför det känns så fånigt…), utan man (jag…) är bra mycket bättre på att ständigt lista alla tillkortakommanden och misslyckanden… Men det är ju det som är fånigt! Vem blir lycklig av det?!

Det finns alltså inga vinster med att se vad som inte blev som man tänkt sig eller vad man kunde ha gjort mer eller annorlunda. Det tar bara tid och energi från sådant som man (jag…) verkligen vill lägga fokus på!

För det är rätt häftigt det som händer när man så att säga vänder på steken... I skenet av allt som då uppenbarar sig av välgärningar och succéer blir livet inget annat än – ja, just det! – en…succé! Med en summering av allt bra man åstadkommit, så byts oron inför kommande svårigheter och utmaningar mot glad förväntan om ytterligare succéer!

Nästa steg i min personliga utveckling blir att försöka uppmärksamma – och lista! – alla tillfällen då jag mått bra. Alltså att då gå vidare ifrån görandet till välbefinnandet. När kändes allting bra den senaste veckan och varför? Fanns det några särskilda stunder då jag kände mig extra lycklig? Vad gjorde jag då? Och så gör man mer av det!

Men…en sak i taget!


Kommentarer
Postat av: Fia

Om du inte redan läst Nicolas Jaquemots bok "vad optimister vet. Och du kan lära dig" så gör det. Hjälper oss att fokusera på positiva saker... :)

2010-04-29 @ 06:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0