Tidstjuvar är energitjuvar

Det fick vi lära oss på Jenny Axelssons inspirerande workshop i attraktionslagen i går. Eller lära och lära, det visste man väl redan… Men att sätta ord på detta blev onekligen en aha-upplevese! Och gav upphov till tankeväckande reflektioner… För vilka är egentligen energitjuvarna i ens liv? Och varför tillåter man dem att existera?!

I den mån vi inte kan styra över våra liv (det finns faktiskt omständigheter…tänk inställda flyg…köer…), så kan vi ju i alla fall skifta fokus!

Det finns nämligen två lägen när det gäller tid, menar Jenny; dels hur vi aktivt väljer att fylla den tid vi råder över (den mesta!), dels hur vi väljer att förhålla oss till den tid vi inte råder över…

Egentligen är det väldigt enkelt. Var kreativ när du sitter i bilkö…njut av stunden det tar att laga mat…ungefär… Det kan jag köpa – och tror faktiskt att jag redan har gjort! Är rätt bra på att tänka i bilen…

Nej, konsten ligger i att se de val som var och en av oss ständigt gör när vi prioriterar vår tid! För det handlar ju om hela våra liv. Det vi lägger tid på tar ju tid från annat… I varje ögonblick som vi gör någonting, fråntar vi oss också möjligheten att göra någonting annat…

En hisnande insikt som fått mig att förstå vidden av att välja rätt! Men återigen, hur gör man det?

För att kunna välja rätt måste man ju till att börja med vara medveten om sina tidstjuvar. Där menar Jenny att man kan kategorisera in sin tid i ”viktigt och bråttom”, ”viktigt och inte bråttom”, ”oviktigt och bråttom” och ”oviktigt och inte bråttom”.

Vilket leder till följande konkreta frågeställningar för min egen del: Hur effektivt hanterar jag skjutsandet och handlandet…i kombination? Hur ofta skjuter jag inte upp obehagliga och tråkiga saker (svåra samtal, tvätta bilen, göra budget…), som därmed tar dubbel tid? Både den mycket energikrävande stressen-inför-tiden och själva utförande-tiden… Och hur disponerar jag egentligen arbetstiden i bemärkelsen legato-tid (koncentrerad tid) och staccato-tid (snabba puckar). För att inte tala om mailandet… Hur mycket tid och energi tar inte detta?!

Hur använder du din tid?

Har i alla fall bestämt mig för att bloggandet hamnar under kategorin ”viktigt, men inte bråttom”…



Yoga och meditation, också "viktigt, men inte bråttom"...


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0